"Soms geef ik meer korting als iemand besluit zijn oude auto niet in te
ruilen. Meer korting dan de inruilwaarde van de oude auto", zegt Mark
Loor, verkoopleider bij Terberg Opel aan de Utrechtse Autoboulevard. "Ik
heb hier 50 plekken die ik wil vullen met mooie auto’s. Een oude, slecht
onderhouden inruilauto staat in de weg."
Zuinige auto’s
Het eerste wat de potentiële koper ziet bij binnenkomst is een kleine
Chevrolet Matiz. Kleine auto’s zijn populair, blijkt uit de cijfers van de
Bovag, maar dit is toeval volgens Loor. "Eigenlijk is dat de Opel
ingang. Die Matiz komt net terug van een proefrit."
"Zuinige auto’s zijn populair. De mensen zijn bang voor het
brandstofverbruik", zegt Loor. Hij wijst op een grijze Opel Signum
hatchback uit 2007 met een prijskaartje van net onder de 20 duizend euro. "Dat
is een grote auto met een zware motor. We krijgen er bijna geen reacties op."
Hij schudt zijn hoofd. "Mensen vragen nu ‘welk label heeft die auto?’
Een jaar geleden hoorde je dat niet."
Open armen
Ook Chris Spilt van Citroëndealer Auto Boll, vlakbij de Utrechtse Jaarbeurs,
ziet dat kleine auto’s het goed doen. "De trend is een kleine, zuinige
auto zoals de C1. Die is, in verhouding tot de rest, niet aan te slepen."
Een koper die een C1 wil inruilen, wordt dan ook met open armen ontvangen. "We
moeten brood zien in de inruilauto. Als ik er geen brood in zie, bied ik de
handelswaarde, die is meestal niet zo hoog. Ja, dat vinden mensen niet zo
leuk."
"Je merkt aan de mensen dat ze weten dat het zware tijden zijn in de
autobranche", zegt Spilt ernstig. "Ze denken dat ze meer kunnen
halen." Dat ziet ook Frank Best, eigenaar van occasiondealer Beto op de
Autoboulevard. "Je moet de auto’s scherp prijzen op internet, anders
komen de mensen niet. En dan is er niet veel marge om nog te onderhandelen."
Courante wagens
Best vindt het moeilijk om te zeggen wat voor auto's goed lopen. Het
verschilt per klant, zegt hij en eigenlijk is er geen peil op te trekken.
Hij wijst naar een groen-gele Renault Twingo, die naast een BMW cabriolet
staat. "Dat is een kleine auto, luxe uitvoering, helemaal niet zoveel
kilometers, maar hij staat daar al vier of vijf maanden." Kleine auto's
lopen niet harder dan grote auto's, wil hij maar zeggen. "Nou ja, het
zou natuurlijk ook aan de kleur kunnen liggen."
Veel korting geeft Best niet op auto's, hoogstens een paar honderd euro op een
prijs van meerdere duizenden euro's. Alleen als de koper met een hele mooie
inruilwagen komt, zakt de prijs van de nieuwe auto, omdat de handelswaarde
van de oude eraf gaat. Maar Best is kritisch, nog kritischer dan zijn
collega's bij Boll en Terberg. "Als het echt slecht onderhouden is, dan
ruil ik de auto niet in. Of als de auto niet courant is. Amerikaanse wagens
hoef ik niet, die verkoop ik niet."
Merkvast
Mensen zijn merkvast, merkt Loor bij Terberg. In hun showroom staan zowel
Opels als Chevrolets. Terwijl de Opels goed lopen (de nieuwe Corsa met stip
op nummer één), is het hard werken om de Chevrolets aan de man te krijgen. "We
hebben acties om u tegen te zeggen, maar nog kost het moeite." Loor
denkt dat mensen op zoek zijn betrouwbaarheid en die zoeken ze niet in de
Verenigde Staten. "In mei, nadat bekend was gemaakt dat Opel
onafhankelijk verder zou gaan, gingen onze verkopen omhoog."
Van de slooppremie moeten de drie autodealers het niet hebben. "Ik heb er
drie auto's mee verkocht", zegt Best. Ook Spilt bij Auto Boll en Loor
bij Terberg hebben geen grote toevloed van slooppremieklanten gezien. Maar
toch zeggen alledrie de dealers dat de verkopen zijn aangetrokken. "Misschien
een mentaal effect?" vraagt Loor zich hardop af. Het zijn goede
zomermaanden geweest, ook al is de verkoop van occasions veel beter dan die
van nieuwverkopen.
Markt weg
De slooppremie heeft wel een ander effect gehad: de markt voor goedkope
auto's tot zo'n duizend of vijftienhonderd euro is verdwenen. "Al die
auto's zijn naar de sloop gegaan", zegt de dame van een garagebedrijfje
in het zuiden van Utrecht, die niet bij naam genoemd wil worden. "Zonde!"
Ook zonde is de APK-keuring die de auto's nog moeten ondergaan, vindt ze. Om
in aanmerking te komen voor de slooppremie moet de APK namelijk nog drie
maanden geldig zijn. "Toch wel raar dat je dan een auto staat te keuren
om hem gesloopt te krijgen", zegt ze. En Best zegt: "De échte
wrakken krijg je niet meer door de keuring, dus die haal je met deze
slooppremie niet van de weg."
Al met al is er voorzichtig optimisme in autoland. Maar we mogen niet te hard
juichen, waarschuwt Loor. De malaise is nog niet voorbij. "Als hier
iemand binnen loopt die een auto wil kopen, dan gaan de deuren op slot en
mag hij niet meer weg tot de koop gedaan is."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl